6. toukokuuta vietetään kansainvälistä salasanapäivää – Signicat kannustaa korvaamaan salasanat vahvalla tunnistamisella

Salasanapäivää on vietetty vuodesta 2013 asti, ja sen tarkoitus on ollut herätellä kuluttajia vaihtamaan salasanansa vahvempiin ja turvallisempiin. Signicat kannustaa sähköisten palvelukanavien ylläpitäjiä luopumaan salasanoista ja siirtymään vahvaan tunnistamiseen, sillä lähes 90 % suomalaisista käyttäisi mieluiten pankkitunnuksia sisäänkirjautumiseen.

Helsinki, 6. toukokuuta 2021 – Signicat, Euroopan johtava sähköisten tunnistuspalvelujen tarjoaja, nostaa esille vahvan tunnistamisen keskeisen roolin turvallisessa sähköisessä asioinnissa. Hiljattain julkaistun, Traficomin teettämän tutkimuksen mukaan 88 % suomalaisista kuluttajista käyttäisi vahvaa sähköistä tunnistamistapaa, jos se olisi tarjolla. Palveluntarjoajille vahva tunnistaminen puolestaan on helppo ottaa käyttöön, sillä sen voi ostaa palveluna ja liittää osaksi verkko-, puhelin- tai chat-pohjaisia palvelukanavia tai mobiilissa tapahtuvaa asiointia, toimialasta riippumatta.

”On hienoa huomata, että suomalaiset ovat ottaneet verkkoasioinnin turvallisuuden tosissaan. Yritysten ja muiden organisaatioiden on nyt helppoa ja kustannustehokasta vastata kuluttajien toiveisiin ja tarjota palvelukanaviin tunnistamistapa, joka on kuluttajille jo tuttu esimerkiksi pankki- ja viranomaisasioinnin puitteissa”, sanoo Signicatin Suomen maajohtaja Antti Harsunen.

”Etenkin viimeisen vuoden aikana olemme nähneet entistä enemmän kysyntää vahvalle tunnistamiselle organisaatioilta, jotka ovat siirtymässä pois perinteisestä käyttäjätunnus- ja salasanapohjaisesta kirjautumisesta. Tämä muutos on erittäin tervetullut, sillä se parantaa palvelujen ja kuluttajien tietoturvaa huomattavasti. Toivonkin, että vielä perinteisiin salasanoihin luottavat yritykset ottavat turvallisen asioinnin käytännöt tänään tarkasteluun ja tutustuvat vahvan tunnistamisen helppouteen.”

Signicatin asiakkaista esimerkiksi Tehy ja Fortum ovat ottaneet käyttöön vahvan tunnistamisen asiakasportaaleissa, vaikka laki ei heiltä vahvaa sähköistä tunnistamista vaadikaan.


Turvallinen tunnistautuminen™ -merkki auttaa erottamaan turvalliset palvelut

Signicat on tarjonnut luottamuspalveluja, kuten sähköisen tunnistamisen ja allekirjoittamisen palveluja Suomessa vuodesta 2008 lähtien, ja on ainoa Suomessa toimiva ainoastaan luottamuspalveluihin keskittyvä palveluntarjoaja.

Tämän pitkän kokemuksen seurauksena Signicat tunnisti tarpeen tuoda vahvaa sähköistä tunnistamista esille kuluttajaystävällisellä tavalla, ja yritys lanseerasikin marraskuussa 2020 Turvallinen tunnistautuminen ™ -merkin, joka myönnetään organisaatioille, joilla on käytössä Signicatin vahvan tunnistamisen palvelut.

Kuluttajat voivat siis luottaa Turvallinen tunnistautuminen ™ -merkkiä käyttävien palvelujen tietoturvaan, sillä niissä asiakas tunnistetaan pankkitunnusten tai Mobiilivarmenteen avulla, eikä kirjautumiseen käytetä esimerkiksi perinteisiä salasanoja tai henkilötunnusta.

Lähde: MyNewsDesk